Industrielle psykologi og anerkendelse

I sit job som revisor følte Anthony Stirling, at de monetære belønning for sit job var så godt som han kunne forvente. Hvad han fandt svært at forstå var følelsen af manglende værd at dreje op hver mandag morgen gav ham. Kontoret var meget effektiv, men folk meget sjældent syntes at have tid til at tale med hinanden og hans chef var en fjern figur, der knap nok vidste hans navn.

Grunden til hvorfor enkeltpersoner, som Anthony, behov for anerkendelse, bortset fra penge, til at generere motivation i deres daglige arbejde er ikke et mysterium.

Frederick Herzberg

I 1955 udgav Frederick Herzberg en Erhvervspsykolog sin afhandling om menneskelige relationer på arbejdspladsen, som skilles ude rolle af påvirkninger på motivation på arbejdspladsen.

Resultaterne var ikke kan diktere, hvilken logik. Han producerede to helt forskellige lister; én viser hvad tilfredse mennesker på arbejde og den anden viser hvad utilfredse dem.

Hygiejniske faktorer

• virksomhedens politik

• virksomhedens procedurer

• forholdet med vejleder

• arbejdsmiljø

• forholdet med kollegaer

• løn

• status

• sikkerhed

Motivationsfaktorer

• opnåelse

• personlig vækst

• karriere potentiale

• arbejdsglæde

• anerkendelse

Listen over funktioner, der dissatisfy folk på arbejdspladsen kunne ikke forventes, selv at give høje niveauer af motivation, hvis de blev leveret i urealistiske mængder. For eksempel, hvis stolen er behagelig og afspejler din organisatoriske status, er du usandsynligt, at føle en bølge af motivation, hvis din chef giver dig den samme model med en ekstra kopholder.

Ã…rsagerne til tilfredshed indgÃ¥r faktorer som personlig vækst og anerkendelse. Disse, synes det, kunne kun bruges til at motivere hvis listen utilfredshed var blevet udbedret. Herzberg mener ikke, at motivation er fraværende i organisationer med en lang “dissatisfiers” listen; Han pÃ¥peger blot, hvad vi bør allerede kender; at forsøg pÃ¥ at motivere kan være spildt, hvis utilfredshed ikke er behandlet først.

Herzberg sammenlignede en typisk arbejder med en inddrive patient. Han konkluderede, at “dissatisfiers” var faktisk hygiejniske faktorer. Disse er afgørende for tilfredsstillende genopretning af “patienten” men er ikke i sig selv kan sikre fuld sundhed. Listen over “satisfiers” er i virkeligheden, en liste over motivationsfaktorer; de ting, der virkelig forÃ¥rsager “patienten” til at skubbe til nyttiggørelse og til at blive velfungerende.

Denne kraftfulde analogi gør det klart, at hvis hygiejne faktorerne er mangelfuld på nogen måde, ville det ikke uanset hvor meget indsats blev sat ind i motivationsfaktorer, patienten kunne potentielt dø alligevel.

Konklusionen fra Fred Herzbergs arbejde er, at anerkendelse er en vigtig motivator på arbejdspladsen. Imidlertid anvende anerkendelse i et tomrum uden at sikre, at de hygiejniske faktorer forvaltes effektivt kan producere par afkast for den indsats.

Herzbergs resultater er forstærket af andre industrielle psykologer som Abraham Maslow og Douglas McGregor så, selv om disse enkle sandheder er konstateret for den bedste del af 50 år nogle selskaber, som Anthonys arbejdsgiver enten glemte eller aldrig generet at bygge i en effektiv anerkendelsessystem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Navigation